1:a Veckan I september

Jäklar vilken rivstart!!
(från 0 till (nästan) 100 på en gång, inte illa!)
 
MÅNDAG
Vaknade halv 5!  (säkert bara för att massa nya saker var på gång).
Första träffen i "Artros-skolan" var idag. Den hölls på sjukan. Vi va ett gäng på 9 st, denna gång.
(och jag var yngst, såklart!).
Jätte bra information. Och lärorikt. (de finns hopp).
Mycket har hänt med forskningen om artros.
Och, det är en sjukdom.
Vi fick ett häfte att läsa. Intressant.
2 info-träffar kvar, sen får vi träffa en sjukgymnast för individuellt tränings-schema, därefter 6 veckors träning med sjukgymnast + egen träning.
Träning ÄR bra, men den ska göras på rätt sätt!
De ska bli spännande.
Lagomt & rätt.
 
Starten av varmbassängs-träningen började också.
SKÖNT.
Härligt för min kropp. (toppen i vattnet, varmt & skönt, å mindre/lättare belastning på kroppen).
 
En skogs promenad uppe vid ÖSK / Solliden hann jag också med.
Så himla skönt. (jag hade sagt till mig själv, -Se till att komma ut i skogen nu!).
 
Sen blev det ett "extra insatt inslag" ikväll!
(Titti mezza kl.8 i morse, och bjöd in mig till en studiecirkel)
Å såklart nappa jag, direkt. Bäst att passa på.
(Så jag tacka JA, sa att jag kommer, och ser vad det är för något iaf).
 
"Celebrate Recovery", CR, (Fira Återhämtning)
(ett program för tillfrisknande baserat på åtta principer från bergpredikan)
Målet med detta program är , att hjälpa oss att bli fri från livets sår, ovanor och beroenden.
Vi kommer att jobba från ett häfte, med olika teman, svara på frågor, och även dela av våra egna erfarenheter.
Jag tror, och hoppas, att det kommer bli en bra kurs.
Den kan säkert ge massor.
 
TISDAG
Vaknade tidigt även idag. (inte så himla kul, när jag inte kan sova ut/bra).
Trög morgon! Tog ett HETT bad.
Vädret var så pass fint & härligt, så jag tog en cykeltur bort till Minnesgärdet. Gick en sväng i skogen. Satt en stund på bryggan, och tänkte tillbaka på barndomen. Några jobbiga minnen kom upp. Å några tårar. (tittade upp på himlen, å såg "ängla molnet". Skönt å veta, "att ni är med mig". TACK.).
Hade tid hos Frizzan. Jag försöker gå regelbundet. (jag vet egentligen inte, hur jag ska göra med längden på håret. Ska jag behålla denna / lr låta de växa). Få se om jag får nån känsla, om hur!
En sväng till gymmet blev de.
Men Fy, VAD JOBBIGT!
(vågen måste vara felande, den visade så många kg!!!)
Träningskläderna satt ÄNNU TAIGHTARE än vad de brukar!
Å ALLT var jobbigt...... å svettigt!
(så blir de, då man har "sommar-lov" & "mår gott"!).
Men, DE VAR DET VÄRT!  (älskar denna sommar, med all sol & värme) <3
Hem till duschen och soffan, å bara slöa..... (å dö en stund, av utmattning!!)
Men, Oj vad jag är bra! Å duktig.
Ännu en kväll, med tända ljus & ett lugn. Så underbart.
TACK.
 
ONSDAG
Tidig morgon, även idag.
En varm dusch. Och lite försiktig yoga mm. Å lite meditation.
Även om kroppen är STEL, så känns det bra, att "försöka" mjuka upp, och töja lite.
De gäller bara, att inte ha för stora krav.
En härlig skogs promenad uppe mot ÖSK-området igen. (denna gång, följde jag elljusspåret ett sväng). En kort sväng.
Öppet hus på YOGA-SHALA, såklart passade jag på!
Jag var där från 12 - halv 6, å prova på allt.
Rörelse i vila / Kundalini  / Mindfulness / Hathayoga / Medicinskyoga / Yin yoga / Vijnana
(missade Iyengar yoga) De vet jag inte äns vad det är!
Och den missade jag för att jag skulle på ett annat ställe OCH meditera.
Så på onsdagar kommer jag gå på meditation.
OSHO- Meditationer = Rörliga övningar/meditationer, och sen ligga ner å vila/slappna av.
De ska & kommer bli spännande.
Ikväll var vi 11 st. Och vi gjorde "Hjärt - meditationen.
Äntligen hemma i soffan.
Å vad skönt. Ny duschad, å tända ljus, och bara tyst & lugnt.
 
TORSDAG
God morgon tidiga morgon...
Inge trött, fast inte pigg heller. ONT överallt, OCH STEL, ÖM!
Tänder ljus, sätter mej och gör väldigt långsam och lugn morgonstretch - yoga/mindfulness/meditation.
Försöker väcka & ta hand om min underbara ömma kropp.
Kryper sen ner i badet och låter hett vatten rinna över mej.
Å vad jag è bra!
 
Jag har ju bestämt med Sandra,
att jag ska följa med henne ut i skogen idag!
Så det är bara att göra mej klar.
Jag har lovat fixa matsäck. De blir kyckling/keso/sallad/kaffe/The, alltid så gott å fika ute.
Sandra har lånat en vovve, så vi fick sällskap på våran tripp.
Vi cykla ut på Frösön, lämna cyklarna & hämtade hunden.
Sen blev det BERGS-KLÄTTRING!
Huvva, vad jobbigt!! Uppför, uppför och mera upp.
De kändes i benen, vill jag lova.
Fast, det var OTROLIG SKÖNT OCH HÄRLIGT ATT KOMMA UT I SKOGEN OCH MED SÄLLSKAP.
Tack för det, Älskade Sandra <3
Vi var faktiskt ute ca 3 timmar.
 
Hem, duscha, Sandra lånade badet, och gjorde ansiktmask.
 
Å så iväg på Ny-starten av Feldenkraise.
Grupp träningen började idag.
Å vad skönt & bra det kändes.
Att få ligga, och göra "nästan ingenting".
Så lite som möjligt - för att uppnå så mycket som möjligt.
Det går!
 
Satt en stund på en bänk utmed gågatan.
Då kom Lotta (min svägerska).
Så jag hängde på, och fick träffa mina kära Bror, och Agnes & Alva.
Lika go å söta, som vanligt.
 
Sen hem.
Egentligen orkar jag INTE, men jag behövde städa av lite.
(annars får jag andnöd!!)
Snabb damm-torkning, dammsuga & skura.
Å så packa ur min resväska, som legat sen jag kom hem i söndags! ;)
Å nu ligger jag här, och bloggar. (och försöker komma ihåg "vad/när & vad" jag gjort denna vecka, inte lätt, att komma ihåg allt!!).
Men nu är det ner skrivet iaf!
Hoppas det stämmer...
 
Jag kan inte annat säga,
än att denna vecka har varit (för mej) jätte intensiv!
PS/ jag har också under denna vecka, pratat med flera stycken, ang. min träning/rehab/samtal/ mm.
skrivit å ifrågasatt Prognosia, pratat med pappa, fått tid till inskrivnings-samtal/läkare, fixat några papper, kollat lite olika kurser (som jag skulle vilja gå)mm DS/.
Så nu får det räcka!
 
Tackar för denna dag, och för allt annat.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0