Röntgen Undersökning

Då var det dags!
Att göra röntgen undersökningen som ska visa OM jag har bråck, lr inte.
Jag har redan träffat 2 läkare tidigare för bedömning.
Först var jag på HC, och den läkaren kunde inte säga säkert.
Så hon ville skicka mej vidare.
 
Då kom jag till Kirurgen på sjukhuset.
Den läkaren kunde inte heller via "vanlig" undersökning, ge ett säkert svar.
Han sa, - att det är väldigt svårt att känna om det är bråck/nån bristning.
Så därför skicka han remiss till röntgen.
Och idag var det då dags.
 
Det var nån sorts "ultraljuds-röntgen",
där det skulle sprutas in kontrastvätska i buken.
Så de började med att bedöva magen.
(Såklart behövde jag mer bedövning, då jag kände av nålen en bit in)
Så läkaren fick fylla på mera, och vänta tills den verkade.
Hon fick "lirka" ganska länge, innan hon kom hela vägen.
(och jag blev inte brydd, de va ju "speciella jag", som ALLTID är annorlunda).
Läkaren sa faktiskt att jag var "svår", att hitta i!! (Hihi)
(och att hon var den som gjorde flest sådana här "stick". Så hon var van!)
 
Det var en ca. 2 dm lång nål som stacks in.
Så när allt var bedövat helt, så gick det bra.
Jag kände ju att "nått hände" där inne i magen.
Men någon smärta ska man inte känna.
 
Så när hon hade stuckit klart,
och fyllt min buk med kontrastvätska,
så var hon klar, och lämnade över till röntgen-personalen.
 
Hon berätta för mej vad hon gjort, 
Hur det kunde kännas efteråt, och vad jag skulle vara uppmärksam på.
Tack för det!
 
Så dags för själva fotograferingen!
Jag låg på rygg, fick vända mej 1 1/2 varv, för att "fördela" kontrasten.
Sen ligga på mage, med en kudde under magen.
Och "krysta" på befallning.
Sen togs en massa bilder, i alla vinklar.
Allt avslutades med att britsen tippades upp,
så jag stod helt upprätt, och där skulle jag också krysta.
 
Så själva den undersökningen, gick bra, utan konstigheter.
Jag var såå duktig!
 
Men, såklart var det svårt att avläsa mina bilder.
(jag blir inte brydd, de è ju "speciella jag").
 
Så därför fick jag gå till ett annat rum,
för ännu en röntgen.
Denna gång,
Datortomografi/CT/Skickt-röntgen!!
Så det var bara att "åka in i den apparaten" och "skannas" av, i 3:d.
 
Ja, sen var allt klart!
Bara att vänta på besked.
Spännande!
 
(Vad sen läkare nr:2 har sagt att det "kanske" kan vara , efter de "symtom" jag har.
Det tar jag då!!).
 
För nu räcker det!!
 
Ja, när bedövningen släppte, efter ett par timmar,
ja då var jag inte så tuff!!
De känns.
(fast det är lugnt, jag vet ju vad de beror på).
 
Jag hoppas att allt är lugnt i morgon.
Nattinatt
En Gonatt Kram är jag Värd!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0