Kvällens Meditation

"Hem läxan" gick vi igenom.
De va lugnt, inte så krångligt som jag tyckte texten var.
Utan de flöt på utan problem.
Intressant är de iaf, även om jag tycker det kan kännas jobbigt stundvis.
(fast, jag ska inte ha så stora krav, utan bara ta det enkelt).
 
Vi har mediterat till,
"Uppmärksamhet på andningen" i 2 veckor nu.
 
Så idag bytte vi till,
"Kärleksfull vänlighet" / "Metta Bhavana"
 
(Paliordet "metta", översätts ofta som "universell kärleksfull vänlighet".
Bhavana är ett annat paliord som betyder "att odla"/ "att utveckla").
 
Så denna meditation handlar om att utveckla metta.
Utveckla positiva känslor.
 
Så under meditationen,
skulle vi först tänka på oss själva.
Sen på en "god vän", därefter någon "vi känner igen, men inte känner, och till sist någon vi "känner olust" över.
Och till dessa ska vi utdela "kärleksfull vänlighet", och avsluta med att sända ut till "allt & alla".
 
Det var en bra meditation.
En jag behövde idag.
 
Villkorslös "kärlek"
 
Kärlek till mina nära & kära

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0