Buddhistisk Meditation

Mån, 3-3-2014,
 
Idag startade studiecirkeln.
Läraren heter Sigrid, och har haft denna cirkel några år här i stan.
Innan dess bodde hon i Sthlm, och var då aktiv i Buddhistcentret där, med liknande kurser.
 
Vi är 8 st.
Träffas hemma hos Sigrid.
Några har gått introduktionen & kursen och fortsätter nu, resten är nybörjare.
Vi fick presentera oss, berätta lite kort om "meditations vana" mm.
Sigrid berätta lite kort om upplägget.
Vi fick the & bulle.
Därefter gick vi över till Yoga Shala för meditation.
Sammanlagt höll vi på ca.2 1/2 timme.
 
Vi har några böcker som vi läser ur, hemma.
Sen kommer vi få mer info.
Sen ska vi ju såklart meditera mellan träffarna.
För att sen när vi ses, kunna dela våra upplevelser.
Jag ser fram emot detta.
Trevligt att träffa likasinnade, byta erfarenheter och förhoppningsvis lära mej nått.
 
Medvetenhet på andningen gjorde vi idag.
Vi andades och räknade,
andas in & ut = 1, andas in & ut = 2, till 10
Vi räknade 1 = andas in & ut, 2 = andas in & ut, till 10
Sen följde vi andningen i kroppen
Till sist, observerade vart andningen kändes.
 
Jag hade problem med att räkna.
(kom av mej, för att jag räknar medans jag andas = andas in 1, andas ut 1)
De blir tokigt!!
Sen hade jag väldigt ont i kroppen just ikväll.
Så de var trist & jobbigt.
Bättre nästa gång, hoppas jag.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0