Ännu en Dagens Text

LEV OCH LÅT LEVA!
 
Al-Anons slagord är små och goda råd. Om vi hade förmågan att alltid leva efter dem skulle vi i det närmaste vara andligt perfekta människor.
Tänk till exempel på detta slagord: LEV OCH LÅT LEVA.
En hel livsfilosofi ryms i dessa fyra ord. Först uppmanas vi att leva - fullständigt, värdigt och lyckligt och att fylla vår vandring i livet med glädje, genom att alltid utföra våra handlingar väl, vad vi än gör.
Därefter följer en svårare uppmaning: LÅT LEVA. Detta betyder att erkänna den rätt varje människa har att leva som hon vill, utan att vi värderar och kritiserar. Vi uppmanas att inte förakta dem som inte gör och tänker som vi. Vi varnas för att tillåta oss att bli sårade och uppmanar att inte tolka andras handlingar som medvetna elakheter riktade mot oss.
 
Dagens påminnelse
Ju mer jag tänker på att leva och låta andra leva, desto mer lär jag mig av det. Jag ska försöka använda detta slagord som rättsnöre för mig själv och det jag gör, speciellt i förhållande till andra människor i mitt liv.
 
"När mina tankar fokuseras på hur jag ska lära mig leva, kommer jag att vara mindre frestad att blanda mig i och fokusera över hur andra lever".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0