Höftledsartros (= ledsjukdom)

Det var ett väldans tjat om detta!!
Jag tycker att det räcker som det är.
Fast, kanske de är det som spökar ändå!
Tids nog får jag väl svar..
 
Idag hade jag återträff med sjukgymnasten.
Vi diskuterade de som va aktuellt, sen förra gången.
Om hur det gått med träning, bad & TENS-apparaten.
 
Sen kom vi in på mina ljumskar.
Som inte alls är nå bra nu.
(jag kan inte fatta, vilken snabb försämring det har blivit)
Trist, men sant.
 
Och mina "symtom" pekar mot "ev." artros.
(brosket i leden förändras och tunnas ut.
Brosk = vävnad = som gör så att ben kan glida mot varann).
 
Symtom -
Ont vid anstängning, i ljumsken/låret/knä/underben/roterar benet utåt.
 
Behandling -
Lindras med träning & mediciner.
Avlastas med krycka/käpp!!, röra sig rätt, undvika de som ger smärta,
Ev.  op.
 
Artrosskola -
Få lära sig, hur man kan underlätt vardagen, rätt träning, träffa andra i samma situation.
 
Jaja, detta "besvär",
går i skov, (upp & ner).
 
Så de jag ska göra nu är,
Minska belastningen, träna lugnare, inte göra sånt som gör mer ont i efterhand, göra dessa övn. som är BRA mot detta problem, ev. ta smärtlindring, anti-inflammatoriska piller.
 
Ja, det ska bli spännande å se, vad röntgen kommer visa på mina ljumskar.
Om det ONDA kommer därifrån, lr om det är höfterna som spökar!
 
Hur än de är,
Så tycker jag det var nog som det var, innan!!
 
Men inget är omöjligt!
Det är till att se möjligheterna, och inte hindren!!
 
Kör hårt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0