Yoga tisdag

Idag kör jag igång med första passet yoga, halv 8.
Hathayogan gillar jag. Jag har hunnit vara med på några pass nu, och det är en härlig yoga.
Många bra positioner som är bra för mej. Stärker det jag behöver träna på.
Öppna upp i ljumskar, stärka ryggen bla.
Och ett lugnt tempo.
Det är precis vad jag behöver.
Skönt att komma igång från morgonen, och sen gå hem och äta frukost.
 
Vila lite, sen dags för medicinska yogan.
Idag hade vi några andningsövningar, och sen jobba vi med ryggen.
Även denna grupp passar mej bra.
Lugna långsamma rörelser.
 
Kvällens pass,
yinyoga - kämpar på med min stela kropp.
Det är nästan skrämmande, hur stel & kort jag är i vissa muskler & rörelser.
Och hur tydligt det känns, när kroppen kämpar emot, i vissa lägen.
 
Kundalini - gillar jag.
Den kan vara och är, ganska kraftfull.
Vissa positioner är jobbiga och krävande. Ger massa energier.
Och stundvis betydligt lugnare.
 
Idag tänkte jag speciellt på, vilken skillnad det är,
på min träning nu, mot för innan jag starta med yogan, (och feldenkrias).
Det här passar min kropp mycket bättre.
Ett lugnare tempo.
Att göra rörelserna lugnare & kontrollerat.
Små rörelser, långsamt.
 
(som jag gjort tidigare, stora snabba, kraftfulla rörelser, utan någon kontroll på vad som sker).
 
(skämtsamt gjorde jag en jämförelse,
förut - en stor klumpig, tung elefant som med slängande snabel och snubblande /stumma ben, hoppade omkring och förflyttade sig runt i rummet/salen /gymmet i hopp om att prestera nått!
Idag - en liten sköldpadda, ibland liggandes på rygg/skalet, sprattlandes och göra lånsamma rörelser, med sina små korta / knubbiga ben, lite osmidigt, stelt,
eller stående på alla fyra, och jobba kontrollerat sakta, medvetet, eller så på magen, men närvarande och i försök att vara kontrollerande & känna av).
Det är skillnad det!!
Och det känns så rätt.
Så skönt.
Att jobba i små rörelser.
 
Förhoppningsvis blir jag stark inne från, och smidigare & rörligare.
Bara att kämpa på!
Namaste!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0