JAKOBSBERG

Äntligen!
 
Efter att ha kollat & skrivit en egen karta, + kopplat in GPS:en,
så styrde jag kosan mot Jakan...
 
E 4:an drygt 40 km, sen en avstickare åt höger, vidare E 18 & "huxflux" framme.
(fast, lite "pirr" i magen hade jag, känns lite läskigt, när man är ovan).
Har ju "bara" kört till U-sala några ggr, och 1 gång till Norrtälje/Barnens Ö.
Så jag är inte van att resa/köra.
Men, det gick jätte bra, och jag är jätte stolt över mej själv, som fixa det.
 
När jag kom fram till Jakobsberg,
så kände jag igen mej, såklart.
(skillnaden mot att gå, är ju att man INTE kan köra "fågelvägen" dit man ska, utan man får anpassa sig efter vägen).
Så jag fick köra & prova mej fram, det gick kanon.
 
Började vid Magnusvägen.
Känns lite knepigt att stå och se på ett hus, där jag bodde på 70-talet!
De var ett tag sen!
Allt var sig likt.
 
Gick sen till skolan, Aspnässkolan.
Såg ut som jag minns. Fast, skolan håller på att renoveras.
Och där lågstadiet låg, såg de ut som om det var dagis nu.
 
Fortsatte upp till sjukhuset, (behövde låna toan).
Kände igen mej där också, även om den var omgjord & renoverad.
När jag satt där & titta, kom jag ihåg "tandläkarn" som vi gick hos. Kände det "som en klump i magen", kan ha varit jobbiga stunder där, kanske. 
Fortsatte förbi huset där mamma & Mats bodde ett tag.
 
Ner mot centrum,
genom parken, där vi åkte pulka i backen.
I början av centrum ligger biografen, Falken. Nostalgi. Oj, vad många filmer jag sett där...
Gick genom centrum. I de stora hela är den ganska lik, fast en galleria har tillkommit.
Tog en fika, där det alltid legat ett fik. Minns att jag köpte semlor där, "på min tid". (en gång för länge sedan).
Under min rundvandring hitta jag en jättebillig rea affär, så jag köpte ett bar byxor, för 20 kr.
Och på torget fanns massa fina kläder, så jag fastna för ett par byxor till. Sådana där "pös-byxor".
Gick sen tillbaka å hämta bilen,
och körde till Folkungagatan.
 
De husen, såg precis ut som förr.
Enda skillnaden var ett TRÄD mitt framför "våran gamla balkong".
Så jag såg knappt våran lägenhet.
Jag tog mej in i huset. Tog hissen upp till 3:e våningen. Gick fram till "våran" dörr.
Tog sen trappen ner, (som jag såå många gånger sprungit i).
En speciell känsla i kroppen, av att besöka huset.
Satt en stund i lekparken. Där jag så många timmar lekt...
Gick sen genom skogen bort mot min "Första skola",
 
Volvotaket!
(jag undrar ,HUR I HELA FRIDEN MAN KAN BYGGA & HA EN SKOLA PÅ ETT SÅNT FRUKTANSVÄRT TOKIGT STÄLLE!!)
Inte undra på, att jag har förträngta alla dessa år!
 
Fortsatte min vandring mot min "andra skola", (tror den hette Nibbleskolan)
där jag gick mellanstadiet (4:e klass),
Men den hitta jag inte!
Tyckte mej känna igen "platsen", men ingen skola fanns där nu... (kanske jag va på fel ställe!!??)
Promenerade vidare en annan väg tillbaka.
Där jag så många gånger gått.
Då låg en kiosk där, å där jag köpte mitt "lördags-godis".
(Oj vad mycket man fick i påsen på "den tiden"). Minns det så väl..
 
Sen gick jag igenom "lekplatsen" där jag ofta satt och gunga, (passade på idag också).
Där finns en badbassäng. Där jag så många gånger badat.
Det är många fina stunder/minnen från denna plats...
 
(var till ett annat ställe, satt en stund, alla minnen är ju inte bra/roliga).
 
Åter tillbaka,
sist men inte minst besökte jag
"Det som då var Jehovas", (nu Svenska Kyrkan).
När jag var liten, var jag där ofta,
"Varför", - Ja de kan man undra. (fick väl uppmärksamhet).
Kvar ute fanns den "lilla damm med en Ö", med ett träd på. 
Där var jag ofta. Hoppa över vattnet, mm.
(fick egentligen INTE vara där). (de var väl rädd att jag skulle ramla i vattnet).
Köpte fika (kaffe & hallonpaj/vaniljsås) & satt ute, härligt.
 
Avsluta mitt besök denna gång,
i kapellet som fanns där.
Tänkte på allt. Saknade mamma. Minns mycket som jag/vi har gjort under min tid i Jakobsberg.
Gamla minnen är värd massor.... Bra som dåliga.
Nyttigt & bra, att besöka gamla "hemtrakter" & minnas.
TACK FÖR DENNA DAG!
 
Startar GPS:en och återvänder mot Uppsala.
Är så himla glad & nöjd att jag åkte iväg idag.
Bra gjort!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0