2:a dagen Yoga

Yoga igår, yoga idag!
 
Idag har jag varit på 2 pass.
Lika underbart & skönt som igår.
 
Fick testa Yin-Yang,
det var nått annorlunda.
Yin yoga  - där håller man kroppen "stilla" i en viss rörelse, under en tid.
Och uppmärksammar VAD som händer i kroppen, och hur det känns.
(liknas med "Vipassana" - "bara vara i stunden & observera").
 
Vi började med att ligga på rygg, med nått under svanken, och benen uppdragna med fötterna mot varandra. (butterfly). Och händerna ovan huvud.
(den gjorde ONT, i min onda svank, så jag fick försöka hitta "rätt läge", då lätta trycket).
Sen låg vi på mage, med armbågarna/underarmarna  i mattan. Fotsulorna vinklade utåt, och benen lite uppdragna.
Och så gjorde vi "barnets-ställning". Stå på knä/alla fyra. Sära på benen, skjut rumpan bak, ner mellan fötterna. Ha armarna sträckta framåt, lr lägg dem bakåt, utmed kroppen.
 
Yang yoga - Där är det mera "kraft"...
Vi satt på knä, på hälarna. Reste upp oss,  (lyfte upp rumpan) lyfte armarna ovan huvudet, böjde oss ner mot mattan, med pannan. Fram & tillbaka.
Händerna på axlarna, (tummen bak, fingrar fram), böjde ryggen åt vä. sida (andades in), mot andra sidan (andades ut).
Rygg-flex
Cirklar
Nacke bak/fram - runt (SAKTA).
 
Avsluta med en jätte skön "guidad" avslappning....
 
Jag mår såå himla bra, efter ett sånt här pass.
Så jag vill helst bara ligga/stanna kvar.........
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0