11 dagars VIPASSANA-kurs

Vilken upplevelse!!
En fantastisk & såklart "annorlunda" vecka...
Å såå skönt, att bara vara, och slippa allt "vanligt" liv, och framför allt, att få vara i tystnaden.
 
 
Resan dit gick bra, (tur & skönt att jag tog nattåget fr ö-sund, så jag fick "vila/ligga" den biten iaf).
Sen mera tåg, buss & sista biten taxi. Härligt att jag fixa det.
 
Väl framme, fick jag "registrera" mej.
Lämna ifrån mej mobil, och allt som hade med läsning, skrivning mm att göra...
Sen fick jag gå till rummet, för att installera mej.
Fick dela rum med 2 andra tjejer (Helena & Leona), varav den ena kom fr NewYork. Så henne fick jag (sen) prata engelska med...
Kl.18 fick vi information om vad som skulle ske, from nu och dessa 10 resterande dagar.
Vid 19-tiden fick vi middag (soppa). Den var jätte god.
Kl.20 gick vi in i meditations-salen, och from nu, gällde TYSTNADEN, och åtskillnaden mellan tjejer & killar.
Vi blev tilldelade våra sittplatser i salen. Jag fick sitta längst bak, eftersom jag hade önskat att få sitta så, att jag kunde få alltinera att sitta på golvet, och på stolen.
(jag blev besviken på att de inte hade "bättre" sitt-kuddar" , utan bara vanliga tunna kuddar/dynor). Dåligt!!
Så jag hade jätte svårt att sitta bra. Tyvärr/synd.
Vi höll på fram till ca 21, och då var jag JÄTTE TRÖTT. (lång dag, massa information & nya intryck).
Så det var jätte skönt att få krypa i säng. Somna ovaggad!!
 
KL.04 väcktes vi av "gong-gongen"
Dagens meditation började kl.04.30 - 06.30
Kl. 06.30 fick vi frukost. Och det var bästa tiden på dygnet. SÅ himla gott med frukost. Och så hungrig jag var.
Därefter hade vi "vila" fram till kl.08.
Meditation mellan kl.08-11.
Lunch mellan 11-12. Sen vila fram till kl.13.
Meditation fr. 13 - 17.
"Kvällsfika" mellan 17-18. (the & 2 frukter).
Därefter meditation, föredrag & sen meditation igen, mellan kl.18 - 21.
Sen var det GOD NATT!
 
Allt var en upplevelse.
Det var intressant, givande, FYSISKT jobbigt, spännande, stundvis jätte tråkigt.
3:e dagen hade jag SÅÅ ONT. Även natten mot 4:e dagen, men sen började det ge med sig.
Är så nöjd, att ryggen höll. Känner mej så stolt, som har gjort detta, och KLARAT DET.
Jag har ju suttit/legat, men iaf MEDITERAT I ÖVER 100 TIMMAR, dessa dagar.
Helt fantastiskt.
 
Hur det gick till:
Vi skulle under de tre första dagarna sitta & meditera. Känna hur luften passerade i näsan. In & ut...
Sen skulle vi känna "förnimmelsen" under näsan, på överläppen.
Därefter börja med själva "Vipassana", känna förnimmelsen över hela kroppen.
Från huvud & ner....
Från fötter & upp...
Svepa över hela kroppen, upp & ner/ fram & tillbaka, och bara se något som det är.....
Det är vad allt handlar om....
(kan låta lite "tokigt" för den som inte provat. Men helt fantastiskt för oss som gjort det).
Så nu är det bara att fortsätta jobba på detta.
För allt jag hört & lärt mej denna vecka, är helt logiskt, och verkar bra.
 
När vi väl hade kommit till slutet av kursen, och fick börja prata med varandra igen.
Så var det många intressanta upplevelser jag fick ta del av.
Men jag tyckte det vara jätte jobbigt, med allt "surr" igen.
Att få vara i Tystnad, är jätte avkopplande & skönt.
 
ÄR SUPER NÖJD MED DENNA KURS.
OCH JÄTTE GLAD ATT JAG KLARADE AV DEN OCH STANNADE HELA TIDEN.
TÄNKER FÖRSÖKA ANVÄNDA MEJ AV SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT FRÅN DET JAG LÄRT MEJ.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0