SPA-resa Tallin

9 UNDERBARA HÄRLIGA DAGAR!

Resan började den 12 november, från Värtahamnen med båt (M/S Viktoria 1), kl.17:45.
(då hade vi kommit med tåg fr. Uppsala & "taxi", ut till hamnen).
Checka in, med bokningsnr, fick alla biljetter för dit-resan.
Fin och ganska stor båt. B-hytt, med en "spegel" & gardiner, som fönster.
Vi startade båtresan med åksjuke-piller, i förebyggande syfte. (ville inte uppleva någon sjösjuka i onödan!!).
Tog oss en sväng å kolla båten.
Sen var det dax för middags-buffen, som jag hade förbokat (som födelsepresent till min kära).
Mycket smått & gott fanns det att välja på.
Resten av kvällen, provsatt vi olika "ställen", för att lyssna på underhållningen.
Lugn kväll på båten. Inget oliv eller sjösjuka.
Skönt!

Sön 13/11

Sovit gott. Frukostbuffe (den oxå bokad).
Framme kl.10.
Transfer till hotellet, halv 11.

Spirita Top Spa Hotell, (fr. 13/11-20/11)

Här ska vi bo & relaxa i en hel vecka.
Checka in.
Hotellet var gammalt & nött, med helt okey iallafall.
Maten, ingen lyx, men fullt godkännt. (bakverk till frukost, ingen "hit", om man tänker på figuren!!).
I resan ingick läkar konsultation.
Så vi fick träffa läkaren & på engelska försöka förklara våra "krämpor".
Och därefter fick vi vårat behandlings-schema, med div. behandlingar. (12 behl ingick, varav 4 massage).
Och de flesta var jätte sköna & bra.
(men visst, en del massager kändes för väl i musklerna).
Och den sk. massagestolen "Shiatsu chair", va nästan för mycket, på mina onda muskler!
Red sauna, härlig. Skön & bra för kroppen. Den tar på djupet.
Salt chamber, häftig. Vi fick ta på oss mössor & plasttofflor och gå in i ett litet rum, med salt över allt. Det kändes i luftrören & jag blev lite trött & yr, efteråt.
Herb-pearl-bath, super. Varmt skönt bubbelbad, med olika oljor för div. krämpor. Jag testa lavendel/rosmarin/en. Snacka om att man blev mjuk & skön i kroppen.
Paraffin-treat, varmt & skönt. (ungefär som värme-säck, fast med paraffin. (borde fått massage efteråt!).
Jag köpte 4 extra behl:
Cellulit-behl, den "kändes", Hon knåda/klappa/banka/skaka & nöp, på höfter/ben. (men mina celluliter finns kvar!!).
Parafango-behl, En sorts "peeling" på kroppen. Skrubb, insmord i "nått", som stelna, inlindad i lakan & fick ligga så en stund. (uppfyllde inte mina förväntningar, tyvärr!).
Aroma massage, Helt suverän! Inoljad på hela kroppen, och massage överallt. (kände mej hur mjuk & skön som helst). Helt klart BÄST!
Firming face treatment, så skönt för ansiktet. Tvätt/smörj/massage, ansiktsmask.

Tillgång till pool & basu hade vi hela dagarna, så det blev några längder simmning & avkopplande "ångbastu"-sittningar, härligt.

En buss tur in till "city" Tallin, gjorde vi oxå.
Men, ingen av oss är ju intresserade av "shopping" lr att springa i affärer. Bara jobbigt.
Några promenader tillsammans hann vi med.
En "strandpromenad",
en låång tripp runt "byn", klättra i skogen!!
En kvällsprommis,
och några turer till affärn för å köpa gotta!
Och så var ju jag "tvungen" å halka på stenarna, på en av våra prommisar.
Pang, så låg jag där, (som en padda på rygg). Men de gick bra, som tur va. (visst kändes det!!).

Tyvärr har ju allt ett slut, även denna resa.
Söndag 20/11, utcheckning, transfer, båt.
Denna gång M/S Baltic Queen.
En större & "finare/lyxigare" båt. Och en jättefin buffe (som oxå var bokad).
Kvällen tillbringa vi med att lyssna på nån trubadur, sen blev det,
Nattinatt!
("gam-folke" è ju trötta).

Men en helt underbar & avkopplande resa/tripp fick vi.
Jag är NÖJD med allt.
Så himla skönt, att åka bort ett tag, bara vara "lat" och slippa fundera på mat lr annat!
REKOMENDERAS VARMT!!
Tack!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0